رونق صادرات در گرو شرکت در نمایشگاه های بین المللی داخلی و خارجی
مرداد 9, 1401هر آنچه در باره صادرات باید دانست ( قسمت دوم )
مرداد 9, 1401هر آنچه درباره ی صادرات باید دانست ( قسمت اول )
آشنایی با مفهوم صادرات
صادرات کالا، ازجمله فعالیت های مهم اقتصادی است که از گذشته تا به امروز در جوامع مختلف به منظور توسعه اقتصادی کشورها به انجام می رسد. این فعالیت اقتصادی نقطه مقابل فعالیت های واردات کالا می باشد و یک امر مهم و حیاتی در خصوص افزایش رونق اقتصادی کشورها محسوب می شود، به طوریکه کارشناسان حوزه اقتصاد همگی بر این نظر هستند که صادرات کالا، عامل اصلی پیشرفت اقتصادی کشورها می باشد و لذا دولت ها برحسب همین اتفاق در تلاش هستند تا بستر و شرایط مناسب انجام این فرآیند مهم اقتصادی را برای تجار و بازرگانان به وجود آورند.
با توجه به اهمیت و ضرورت صادرات کالا، بر اقتصاد کشورها و هم چنین با توجه به تلاش دولت ها در جهت فراهم آوردن شرایط مناسب برای انجام این کار، باید بگوییم که صادرات کالا فرآیند سخت و دشواری بوده و لذا برای انجام این فرآیند اقتصادی همواره لازم است که از دانش و تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشیم، چراکه برای انجام فرآیند صادرات کالا، به کشورهای مختلف همواره لازم است که علاوه بر شناخت قوانین بین الملل با قوانین و مقرارت داخلی کشورهای دریافت کننده ی کالاها نیز آشنا باشیم تا از بروز مشکلات مختلف در این زمینه جلوگیری به عمل آوریم.
درواقع باید بگوییم که به طورکلی فرآیند صادرات کالا نیازمند رعایت یک سری قواعد و قوانین می باشد که در اصطلاح عام به این قواعد، مراحل صادرات کالا گفته می شود؛ بنابراین برای انجام صادرات هرگونه کالا به کشورهای مختلف لازم است که پیش از هرگونه اقدام در این زمینه تجار و بازرگانان با این مراحل آشنا بوده و تجربه کافی در این زمینه را داشته باشند، چراکه با توجه به برون مرزی بودن این فرآیند مهم و خطیر، در صورت عدم رعایت قوانین و قواعد این کار ممکن است که صادرکننده کالا به عنوان متخلف شناخته شده و به وسیله امور اجرایی مورد بازخواست قرار گیرد.
پس به طورکلی باید گفت که صادرات کالا، یک فعالیت مهم در زمینه اقتصاد می باشد و هر کشوری برای رسیدن به توسعه اقتصادی به انجام این فعالیت مهم و خطیر نیاز دارد و به همین جهت دولت ها همواره سعی دارند که بستر مناسبی برای انجام این فعالیت مهم اقتصادی را برای تاجرین و بازرگانان خود فراهم آورند.
اقدامات اولیه ای که باید برای شروع یک صادرات موفق انجام داد:
- تصمیم گیری در انتخاب کشور مورد نظر جهت انجام صادرات
یکی از دشوارترین جنبه های ایجاد یک برنامه صادراتی مناسب، تعیین میزان تقاضا به منظور وارد نمودن یک کالا یا صدور خدمات به یک کشور خارجی می باشد.
به همین دلیل، ملحوظ قراردادن و انجام موارد مطروحه در ذیل در جهت مرتغع نمودن این دشواری، موثر و مفید فایده خواهد بود:
1- داشتن اطلاعات مناسب در خصوص کالا و یا خدماتی که قرار است در بازار خارجی فروش و عرضه گردد، و هم چنین انتخاب بازاری که در آن مقیاس بالایی از فروش انجام یابد، بسیار مهم و اساسی است..
به همین علت نیاز است تا برای شناسایی بازار هدف تحقیقات گسترده ای صورت گیرد.
- انجام تحقیقات بازار به یکی از دو روش ذیل
1-1 .گرفتن اطلاعات دست اول از بازار هدفمند
برای بدست آوردن این اطلاعات می توان در نمایشگاه های تجاری، تماس با مشتریان بالقوه، بازدید شخصی از بازارها انجام داد، این روش از مزیت بزرگی برخوردار می باشد، چون اطلاعات دقیقی متناسب با نیاز اصلی حاصل می شود. اما این کار می تواند بسیار گران و وقت گیر باشد در نتیجه روش دیگری هم در ذیل پیشنهاد می گردد.
1-2.دریافت اطلاعات از اینترنت و منابع دیگر
با استفاده از فضای مجازی و اینترنت، می توان تمامی اطلاعات مورد نیاز را از منابع مختلف به صورت آنلاین دریافت نمود.
این اطلاعات عبارتند از: آمارهای تجاری از کشور مورد نظر برای صادرات، مشخصات کشور مقصد و قوانین صادراتی آن، رقبای اصلی، میزان تقاضای بازار هدف، لیست مشتریان آینده و سایر داده های مرتبط با بازار.
هم چنین، مطالعه بر روی جامعه، فرهنگ و سیاست های اجتماعی کشور مورد نظرمساله ای مهم و درخور توجه است که نباید از آن غافل گردید. این مسئله می تواند در انتخاب بازار مناسب برای کالا و خدمات صادراتی، بسیار مهم باشد.
2- پس از جمع آوری این اطلاعات ، باید توانایی چگونگی فروش یک محصول خاص در یک موقعیت جغرافیایی خاص پیش بینی گردد.
اما قبل از آن بایست، بازارهای موجود در کشورهای مختلف ارزیابی شده و میزان واردات محصولات مشابه در کشور هدف و هم چنین نرخ رشد اقتصادی یک بازار جدید بالقوه ارزیابی شود.
3- علاوه بر موارد فوق، بایست از آمار جمعیتی، ثبات سیاسی، خصوصیات جغرافیایی، خصوصیات فرهنگی و مذهبی، اندازه بازار و رقابت بالقوه دیگر صادر کنندگان محصولات مشابه در این کشورها مطلع شد.
به همین منظور و برای شروع، پیشنهاد می شود که نخست، سه بازار برتر خارج از کشور که به نظر می رسد بهترین پتانسیل را جهت ارائه محصولات یا خدمات دارند، انتخاب نمود.
جهت پیدا نمودن این سه کشور یا می توان از طریق اینترنت شروع به تحقیق کردو یا می توان از یک متخصص تجارت بین المللی مشورت گرفت.
یک راه دیگر برای انتخاب این سه کشور، حضور در نمایشگاه های بین المللی و معرفی محصولات به مشتریان خارجی می باشد.
پس از انتخاب این سه کشور باید به تحلیل عوامل و شرایط موجود در بازار و بررسی جوانب مثبت و منفی صادرات در هر یک از کشورهای منتخب پرداخت.
از مهم ترین گزینه ها قبل از ورود به یک بازار خارجی می توان از تحلیل رقبا که بخشی از تحقیقات بازار است را نام برد. این که تا به حال کسی سعی بر انجام کار مورد نظر در کشور مورد نظر را داشته یا خیر؟ مطالعه و بررسی چالش های آن ها و میزان پیشرفت آن ها در بازار؟ بالاتر از همه باید این نکته را در نظر داشت که چه چیزی باعث می شود تا کالا و خدمات صادراتی، منحصر به فرد باشد و مشتریان، آن ها را انتخاب کنند؟
4- اطلاع از موانع پیش رو در صادرات مانند مهارت های زبانی، محدودیت های قانونی داخلی و خارجی، چالش های لجستیکی و مشکلات پرداخت، از دیگر روش های انتخاب کشور مورد نظر جهت صادرات است.
5- شناخت جامع و وسیع از قوانین، مفاد مربوط به قراردادهای رسمی، داشتن چند نفر متخصص بومی در امور حقوقی در راستای استفاده از قوانین نانوشته رایج در کشور هدف.