هر آنچه درباره ی صادرات باید دانست ( قسمت اول )
مرداد 9, 1401بررسی وضعیت حوزه سلامت درکشور مالزی
مرداد 9, 1401هر آنچه در باره صادرات باید دانست ( قسمت دوم )
محرك ها و برانگيزاننده هاي صادرات:
روند جهاني شدن تجارت موجب مي شود كه شركت ها به تدريج در فرآيند صادرات درگير شده و به بازارهاي جهاني روي آورند. البته بايد در نظر داشت كه انگيزه ها و محرك هاي شروع به صادرات، برای شرکت های مختلف متفاوت می باشد. در بررسي هاي مربوط به انگيزه هاي صادراتي كه بر تصميم شركت ها بر شروع فعاليت هاي صادراتي و يا حفظ و تداوم اين فعاليت ها تأثير مي گذارد، مي توان دو رويكرد را دنبال نمود. اولين رويكرد در رابطه با اين موضوع آن است كه آيا تصميم به صادرات در ابتدا توسط عوامل داخلي شركت اتخاذ مي گردد يا اينكه اين تصميم منشأ خارجي دارد. نتايج نشان مي دهند كه بيشتر شركت ها اهميت محدود و اندكي را براي محرك هاي صادراتي كه به واسطه سياست هاي صادراتي دولت، اتخاذ می شود، قائل مي گردند. با اين در بين المللي شدن شركت (وارد شدن به فرآيند صادراتي يا وارد نشدن) در نظر گرفته اند، که ممکن است، اين نقش به نظر مديران بازدارنده باشد، و یا تسهيل كننده باشد. محرك هاي صادراتي از ديد برخي از محققين به عنوان مهم ترين و پوياترين عناصر در تعيين رفتار صادراتي شركت ها مطرح گرديده اند. در ادبيات بازاريابي صادراتي چند تئوري وجود دارد كه به تشريح محرك هاي صادرات مي پردازد. انگيزش به همراه تجربه، رشد، نوع شركت و رفتارهاي صادراتي مهم ترين متغيرهايي هستند كه در رابطه با توسعه صادراتي مورد بررسي قرار گرفته اند.
گزینه های زیر را می توان از عوامل موفقیت صادرات بر شمرد:
- نحوه دید و عملکرد مدیران در واحدهای مختلف تولیدی
- اهداف و منابع صادر کننده و بررسی و انتخاب بازارهای بین المللی و سیاست های قیمت گذاری و توزیع
- داشتن برنامه های تشویقی از جمله یارانه صادراتی و …
- اعزام هیات های تجاری و شرکت درنمایشگاه های خارجی
- توسعه و حمایت از صنایع بسته بندی صادراتی
قیمت مناسب یکی از عوامل موفقیت صادرات
اکثر واحدهای تولیدی به دلیل نداشتن امکانات و اطلاعات دقیق در رابطه با بازارهای جهانی از تمام توان خود برای تولید استفاده نمی کنند. اما مواردی مانند: پایین بودن کیفیت بعضی از کالاها، بسته بندی نامتناسب، بالا بودن قیمت تمام شده کالا، ورود واسطه ها با نگاه سود جویانه از عوامل عدم موفقیت در عرصه صادرات است.
یکی از دلایل بسیار مهم که باعث می شود کالاهای ایرانی نتوانند با کالاهای مشابه سایر کشورها رقابت کنند، قیمت تمام شده می باشد که این مهم، منتج به سپردن بازار به دیگران می گردد. هم چنین، از طرفی عدم اطمینان صادر کننده به بازار جدید باعث کندی کار می گردد و به عبارتی، نداشتن برنامه و عدم شناخت از بازارهای هدف، قطعا نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
از این رو، بایست با کمک گرفتن و بهره جستن از افراد متخصص در زمینه های اقتصادی و نیز دفاتر و مراکز تجاری، به رفع موانع و محدودیت ها اقدام نمود.
به دست آوردن یک بازار هدف، کار ساده ای نیست، خصوصا در دنیای امروزی که همه چیز با سیاست کشور ها گره خورده و بازاریابی را برای بازرگانان و تولیدکنندگان مشکل نموده است.
البته، غیر از مشکلات ذکر شده در برخی از موارد هم، دیده شده است که نحوه عملکرد صادر کنندگان در مواردی چون نوع و نحوه بسته بندی، حمل کالا و ...، باعث شده است که در رقابت با کشورهای دیگر بازنده گردند و از مسیر صادرات دور گردند.
ذکر این نکته، خالی از مزیت نیست که کالاهایی که قرار است بدون رعایت نمودن شرایط کیفی در زمینه های مختلف، برای مقطع کوتاهی در بازار هدف بمانند و برای مدت طولانی اعتبار را از کالاهای ایرانی بگیرند، بهتر آن است که از ابتدا، ورود پیدا نکنند، تا مجبور به واگذاری بازار به کشورهای دیگر نگردند.