بررسی وضعیت تجارت بین الملل کشور روسیه
مرداد 12, 1401بازدید از سومین نمایشگاه بین المللی اگروفود در سلیمانیه
مرداد 12, 1401عراق پس از ایران، دومین کشور پرجمعیت خلیج فارس است.
عراق حدودا 39 میلیون نفر جمعیت دارد که تقریبا 95 درصد از این جمعیت را مسلمانان عراق تشکیل می دهند. از این رو مناسبات فرهنگی و سیاسی مشابهی با ایران داشته و این موضوع همیشه یک امتیاز مثبت برای مراودات تجاری و صنعتی با این کشور بوده است.
بازار تجاری
کشور های عمده واردکننده کالا از عراق عبارتند از : هندوستان (%7)، چین (%1)، آمریکا (%5)، کره جنوبی (%9) و یونان (%5).
کشور های عمده صادرکننده کالا به عراق نیز عبارتند از: ترکیه (%8)، چین (%4)، کره جنوبی (%1)، هند (%9.5) و آمریکا(%2).
طبق آمار های گمرکی، سهم صادرات کشور ایران به عراق حدودا %24 می باشد.
عمده اقلامی که عراق صادرکننده به کشور های خارجی ست شامل: نفت خام، مواد خام غير نفتي ، فرآورده های شیمیایی، مواد غذایی و حيوانات زنده می شود.
عمده اقلام وارداتی عراق از کشور های دیگر نیز عبارتند از: گندم و برنج و روغن، شکر ، دارو، مصنوعات صنعتی و فلزی ، خودرو، تجهیزات نیروگاهی و توربین گازی، تجهیزات مخابراتی.
عمده اقلام صادراتی ایران به عراق : کاشی یا سرامیک، بوتان مایع شده، پروپان مایع شده، لوازم خانه داری، رب گوجه فرنگی.
عمده اقلام وارداتی ایران از مبدا عراق نیز عبارتند از : آلیاژهای آلومینیوم، قراضه و ضایعات باطری ها، لاستیک رویی چرخ، اجزا و قطعات ماشین آلات ، دستگاه تهویه مطبوع، قراضه و ضایعات آلومینیوم، آلومینیوم کار نشده، کک نفت، شمع های جرقه زن.
لزوم توجه به بازار عراق
صادرات به عراق به عنوان یکی از مهمترین بازارهای صادراتی ایران، بسیار حائز اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه صادرات به عراق، باید با کشورهایی نظیر اردن، هند، چین، ترکیه، عربستان، امارات و آمریکا رقابت نماید. در حال حاضر از مجموعه صادرات جهانی، سهم ایران از صادرات به عراق ۲۴ درصد برآورد شده است. شرایط اقلیمی کشور عراق، وجود پدیده جنگ و تخریب بسیاری از زیر ساختهای این کشور, شرایط بسیار مناسبی را برای کشورهای دیگر به ویژه ایران فراهم آورده است تا از طریق صادرات به عراق ارزآوری قابل توجهی داشته باشند. نکته قابل توجه این است که حضور موفق در بازار صادراتی و استفاده از فرصتهای سرمایهگذاری کشور عراق نیازمند تحقیقات تخصصی بازار عراق، دانش و تجربه بازرگانی است.
بر اساس نظر کارشناسان حوزه اقتصاد، بی شک ریشه مشکلات حال حاضر اقتصاد عراق، وقوع جنگ و اثرات آن، سیاست گذاریهای نادرست گذشته، تحریم بینالمللی، اپیدمی کرونا و کاهش بی سابقه قیمت نفت است. اما مشکلات اقتصادی عراق به همین موارد ختم نمیشود و وجود رانت در اقتصاد دولتی، عملکرد ضعیف بخش خصوصی، سرکوب نرخ ارز ملی و ناتوانی دولت عراق در ایجاد زیرساختهای لازم نیز وضعیت اقتصادی عراق را نابسمانتر کرده است.
اما دولت انتقالی عراق خبر از اجرای مجموعهای بزرگ از اصلاحات اقتصادی برای گذر از این وضعیت داده است. در همین راستا و به عنوان اولین گام، دولت عراق قیمت دلار را ۲۰ درصد افزایش داده است. این دولت امید دارد با انجام این کار بخشی از مشکلات اقتصادی خود را حل کند.
مزایا و فرصتهای صادرات به عراق
امروزه نیاز به تامین محصولات و خدمات زیرساختی کشور عراق با توجه به چهار دهه درگیری این کشور با جنگ و نابودی بسیاری از زیرساختها و عدم وجود تولیدات مناسب، زمینهساز تلاش بسیاری از کشورهای منطقه برای توسعه صادرات به این کشور است. طبق آمار، شرکای تجاری اصلی عراق، کشورهای ترکیه، ایران و آمریکا هستند. اما، وجه تمایز ایران جهت توسعه صادرات کالا به عراق چیست؟
وجود مرز مشترک میان ایران و عراق، با امکان ترانزیت زمینی و بازارچههای مشترک هر دو کشور، موجب ایجاد تمایز جهت تجارت ایران با عراق شده است.
در واقع، همسو بودن مناسبات تجاری دو کشور، شباهت در حوزههای فرهنگی، مذهبی و سیاستگذاریهای کلان ایران و عراق، امکان سرمایهگذاری بلند مدت جهت سرمایهگذاران کشور، محبوبیت کالاهای ایرانی با کیفیت در کشور عراق، وجوه تمایزی است که فرصت فوقالعاده توسعه تجارت با عراق را در اختیار تجار و صادرکنندگان ایرانی قرار میدهد.
محبوبیت بازار عراق برای ایرانی ها
باتوجه به اینکه کشور عراق همچون کشورهای حاشیه دریای خزر و همینطور کشورهایی همچون پاکستان یا افغانستان، کشوری مصرفی ست و اتکای قوی و پایداری در زمینه تجهیزات پزشکی و سلامت ندارد، می توان از عراق به عنوان یکی از بزرگترین بازار های این صنعت نام برد به طوری که در سال های اخیر مبادلات و خصوصا صادرات فراوانی در زمینه تجهیزات و محصولات مصرفی پزشکی از ایان به مقصد عراق شکل گرفته است. مرز مشترک، تشابهات مذهبی، فرهنگی و روابط حسنه سیاسی نیز مزید بر علت هستند که این بازار بیش از پیش برای صنعت تولیدات تجهیزات و ملزومات پزشکی ایران امن و سودآور باشد.
سهولت صادرات تجهیزات پزشکی به عراق نیز یکی از دلایلی است که این بازار را برای تجار ایرانی جذاب تر کرده است. عدم نیاز به مجوز ها و گواهینامه های انطباق محصول در عراق و همچنین رجیستری راحت محصولات و تجهیزات، کار را برای تجارت تولیدکننده های ایرانی و مشتری های عراقی بسیار آسان کرده است. البته در این میان از کیفیت بالا و مرغوب تولیدات کشور ایران در زمینه محصولات و تجهیزات پزشکی نیز نباید غافل شد، مسئله ای که از سمت دیگر نگاه مشتری های عراقی را به خود جلب کرده است.
اقدامات مهم جهت صادرات به عراق
در فرآیند تجارت بینالملل توجه به یکسری نکات بسیار حائز اهمیت است، نکاتی که ایمنی این فرآیند را تضمین میکنند. نکات مطرح شده در ذیل، برخی از مهمترین مواردی است که در فرآیند صادرات به کشور عراق باید به آن توجه داشت:
- بررسی وضعیت اقتصادی، جغرافیایی و امکاناتی عراق
- تحقیق بازار صادراتی عراق
- بررسی مهمترین خریداران و واردکنندگان عراقی
- رعایت اصول مذاکره بینالملل
- توجه به مسائل مالی و تعیین مسیر بازگشت سرمایه صادراتی
- بررسی و ارتباط با نهادهای عراقی مرتبط با واردات عراق
- کنترل کیفی محصول و مهندسی محصول مختص نیاز بازار
- بررسی رقبا
- کاهش هزینههای صادرات
- مسئله ترانزیت و حمل و نقل بین الملل
راه های ورود به بازار عراق
1- شرکت در نمایشگاه های عراق : حضور مستقیم در نمایشگاه های برگزار شده در کشور عراق می تواند زمینه ساز ارتباط گسترده شما با مشتری های بالقوه عراقی گردد. ارتباط مستقیم تولیدکننده و مشتری برای هر دو طرف به صرفه و کم هزینه است. چرا که در صورت توافق و انعقاد قرارداد به طور مستقیم و بدون واسطه مبادلات تجاری خود را پیش خواهید برد.
2- حضور در هیات های اعزامی به عراق: حضور در هیات ها نیز می تواند حضور موثر تولیدکنندگان در نمایشگاه های بین المللی عراق و همچنین آشنایی نزدیک بازار تقاضای عراق را به دنبال داشته باشد.
3- حضور غیرمستقیم در بازار به واسطه مشاورین و شرکت ها و مراکز راهبر صادرات: شرکت ها و مراکز مدیریت صادرات نیز می توانند با مشاوره تخصصی در زمینه نحوه ورود به بازار هدف و بازاریابی حرفه ای میدانی می توانند زمینه ساز حضور مستمر تولیدکنندگان ایرانی در عراق گردند.