گزارش افتتاح خانه نوآوری و فناوری ایران (ihit) در سلیمانیه عراق
مرداد 9, 1401هر آنچه درباره ی صادرات باید دانست ( قسمت اول )
مرداد 9, 1401یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به صادرات و انجام فعالیت موثر در تبلیغات و بازاریابی کالاها و خدمات، نمایشگاهها هستند. نمایشگاهها، از موثرترین ابزارهای بازاریابی محسوب میشوند و چنانچه برپایی آن ها با برنامهریزی و تدارک قبلی انجام گیرد، میتوانند در توسعه صادرات غیرنفتی نقش مهمی را ایفا کنند و صادرکنندگان نیز قادر خواهند بود از آن برای پیشبرد فروش خود استفاده نمایند. نمایشگاهها میتوانند از طرق مختلف به بهبود اقتصاد کشور کمک نمایند که در مطلب درج شده در ذیل، می توان به مهم ترین آن ها، اشاره نمود :
- شناساندن پیشرفتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری کشور به جهانیان
- نمایش قدرت تولیدی کشور
- بررسی امکانات سرمایهگذاریهای مشترک
- شناساسیی بازار های مختلف جهان
- بازاریابی وسیع برای کالاهای صادراتی کشور
- گسترش و تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی با سایر ملل
- به وجود آمدن امکانات لازم برای انجام مبادلات و عقد قرارداد برای فروش تولیدات داخلی
- آشنایی با دانش فنی دیگر کشورهای شرکتکننده
- توسعه همکاریهای لازم در زمینه مبادلات فنی، علمی و تکنولوژیکی
- ارائه راهکارهای تحقیقی، تجربی و کاربردی استادان و صاحبان مشاغل برای رفع موانع تولیدی
- آشنا ساختن تولیدکنندگان با استانداردها و معیارهای بینالمللی تولید و صدور کالا و ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات با رعایت قوانین و استانداردهای بینالمللی
نقش برگزارکنندگان نمایشگاهها برای دستیابی به اهداف ذکر شده بسیار حائز اهمیت است. در اغلب کشورهای در حال توسعه سازمان برگزارکننده نمایشگاه، شخصیتی دولتی دارد. از این جهت علاوه بر اهدافی که معمولا سازمانهای خصوصی برگزارکننده نمایشگاه دارند از قبیل اجاره غرفه و کسب درآمد، اهداف دیگری را نیز دنبال میکنند که مهم ترین آن ها گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر کشورهای جهان است. بدین ترتیب اغلب برگزارکنندگان در جریان برپایی نمایشگاه، به دنبال گسترش روابط اقتصادی با دیگر کشورها هستند. در همین حال برای کشورهایی که درگیر تحریم اقتصادی از سوی دیگر کشورها هستند، حضور مقامهای رسمی کشورهای مهمان از اهمیت ویژهای برخوردار است. به عبارتی برگزاری نمایشگاه بینالمللی راهی جهت خروج از انزوای سیاسی تلقی میشود. هم چنین از لحاظ اقتصادی فرصتی برای عقد قراردادهای تجاری و مقابله با تحریمهای اقتصادی به حساب میآید. هرچند برگزاری نمایشگاهها به نظر آسان میرسد، اما در برگزاری یک نمایشگاه موفق، عوامل و مجموعههای مختلفی همکاری تنگاتنگ دارند و به صورت یک زنجیره به هم پیوسته و هماهنگ فعالیت میکنند. لذا موفقیت هر یک مرهون تلاش و همکاری حلقههای دیگر میباشد. از جمله عوامل تاثیرگذار در موفقیت یک نمایشگاه، می توان به مواردی چون: انتخاب موضوع و مخاطب، موقعیت مکانی مناسب، محل نمایشگاه، برخورداری از امکانات، تجهیزات و خدمات و امکانات بهینه رفاهی و عمومی، توجه مدیران و مسئولان به مقوله نمایشگاه، اطلاعرسانی و تبلیغات موثر و به موقع، حمایت انجمنها و تشکلهای مربوطه و ایجاد تسهیلات و خدمات ویژه جهت جذب بازدیدکننده ها، اشاره نمود. برپایی نمایشگاه ها در اکثر کشورهای دنیا با هدف توسعه صادرات و تسخیر بازارهای جهانی صورت میگیرد که نیل به این مهم، مستلزم به کارگیری سازوکارها و بسترسازیهای لازم جهت برپایی کارآمد نمایشگاهها می باشد.
مزایای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی برای علاقه مندان به صادرات:
1- تمرکز:
موثرترین روش فروش کالا یا توسعه صادرات ایجاد شرایطی است که خریدار و فروشنده روبروی یکدیگر قرار گیرند.
اما غالبا، خریداران کالا در یک کشور یا حتی در کشورها ی مختلف به صورت پراکنده زندگی می کنند. بنابراین ملاقات هر یک از آن ها به طور انفرادی کار پر هزینه ای است.مهم ترین امتیاز یک نمایشگاه آن است که تعداد زیادی از خریداران بالقوه را در یک مکان مشخص جمع کرده و این فرصت را نصیب آنان می کند که پیام فروش کالا را از نزدیک بشنوند، کالا را رویت کنند و پاسخ پرسش ها ی خود را درباره کالا از زبان فروشنده بشنوند.
2- عرضه کالا:
نمایشگاه های تخصصی، موثرترین و عملی ترین روش عرضه کالا توسط فروشنده به خریدار بالقوه محسوب می شوند. یک نمایشگاه بازرگانی، فرصتی در اختیار فروشنده قرار می دهد که بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن، عکس العمل خریدار بالقوه را نسبت به کالای عرضه شده، احساس کند. بدین ترتیب که معرفی کننده کالا، بلافاصله می تواند بفهمد آیا کالای ارائه شده مقبول طبع بازار و دارای استانداردهاي لازم مي باشد یا خیر؟ یا آنکه چه تغییری باید در کالا بدهد تا بازار آمادگی جذب آن را داشته باشد.
3- دسترسی به خریداران ناشناخته:
یکی از مهم ترین مشکلات بازاریابی، شناسایی خریداران بالقوه، واردکنندگان و سایر افرادی است که می توانند به فروش کالا کمک کنند. یکی از بزرگ ترین مزایای نمایشگاه ها آن است که، صادر کنندگان یا عرضه کنندگان کالا را قادر می سازد که افرادی را ملاقات کنند که دستیابی به آن ها در سایر موارد به علت ناشناخته بودن مؤثر نیست یا دشوار است.
4- بررسی کالاهای رقیب:
در بسیاری از نمایشگاه های بازرگانی، می توان شرکت کنندگانی را مشاهده کرد که کالاهای آنان رقیب یکدیگر است. بنابراین یکی از مزایای شرکت در جنین نمایشگاه هایی آن است که می توان ویژگی های کالاهای رقبا را از نزدیک مورد مطالعه و بررسی قرار داد و به این نکته پی برد که کشورها یا مؤسسات رقیب از چه تکنیک ها یا روش هایی استفاده کرده اند که موفقیت آن ها را تضمین کرده است و موجب شده است که بازارها را قبضه کنند.
5- نقش ارتباطی یک نمایشگاه:
نمایشگاه، محل تلاقی بازدیدکنندگان کالاها و خدمات و نقطه برخورد عرضه و تقاضاست. در یک نمایشگاه عرضه کنندگان کالا، ماشین آلات یا اقلام مورد نظر خود را به معرض نمایش می گذارند. نوآوری ها، خلاقیت ها و ابتکارات خود را عرضه می دارند. بدین ترتیب این دو گروه مناسب ترین شرایط را برای انجام داد و ستد یا برقراری ارتباط در آینده در برابر خود مهیا می بینند. حضور در نمایشگاه ها، هزینه جستجو برای یافتن کالا یا دسترسی به اطلاعات را کاهش می دهد. در یک نمایشگاه مهم ترین عاملی که به پیشرفت می انجامد رقابت است. نقش اطلاعاتی یک نمایشگاه در جوامع امروزین، از نهایت اهمیت برخوردار است. اصولا، مبادله اطلاعات درست به اندازه مبادله کالا و خدمات دارای ارزش و اعتبار است.
6- نقش اجتماعي وفرهنگي
برگزاري نمايشگاه ها وجشنواره هاي فرهنگي وهنري نقش تاثيرگذاري در حركت جامعه به سمت آگاهي و رشد افكار عمومي را دارد. از اين رو با كمك دست اندركاران و سياست گذاران عرصه هاي مختلف اجتماعي وفرهنگي مي توان به اين مهم دست يافت.