تهیه گزارش تحقیقات بازار صادراتی بسته به نیاز هر يک از شرکت های دانش بنیان وخلاق و هدف از تدوين گزارش و مطالعه بازار می تواند شامل بخشی از موارد زير به منظور تکمیل برنامه صادراتی باشد:

1تدوين برنامه استراتژيک صادراتی شرکت
در اين مرحله کلیه محصولات شرکت مورد غربال قرار می گیرند و بر اساس اندازه بازارهای صادراتی و نرخ رشد صادرات کالا در هر بازار، کالاهای شرکت در ماتريس بوستون جانمايی می شوند و محصولات دارای شانس صادرات بیشتر برای ورود به فاز بعدی انتخاب می شوند.
2انتخاب بازارهای اولويت دار صادراتی
بر اساس سبد محصولی شرکت و بر اساس تراز خالص وارداتی کشورها و نرخ رشد واردات ارزشی و وزنی و نیز لحاظ نمودن پارامترهای مسافت، روابط سیاسی، سهولت کسب و کار، رتبه فساد کشورها، سهولت نقل و انتقالات مالی و … کشورهای دارای اولويت صادرات مستقیم و غیر مستقیم و نیز نحوه ورود به بازار مشخص می گردد.
3تحقیقات بازار و مطالعه بازار کشوری
پس از انتخاب کشورهای بازار هدف صادراتی به صورت محلی و با مطالعه اسناد موجود نسبت به بررسی و شناسايی دقیق بازار، روش های نفوذ به بازار، تعیین و معرفی پیش نیازهای مجوزی و استانداردهای محصول جهت ورود به بازار، بخش بندی بازار،شناسايی محصولات مشابه، رقبا و سهم هر يک از آن ها در بازار هدف، ارزيابی و تحلیل الگوی خريد مصرف کنندگان در بازار هدف، تدوين استراتژی قیمت گذاری محصولات، تحلیل صنايع و پیش بینی تاثیر تحولات منطقه ای و جهانی در بازار محصول موردنظر، ارزيابی کارکرد برند و همچنین تدوين استراتژی توسعه برند، بررسی حلقه های واسط و کانال های توزيع، شناسايی و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر فضای رقابت اقدام می گردد.